Feminismoa aisialdia eta astialdia bizitzeko eraren oinarria bat izan daitekeela uste dugu. Bizkaiko Urtxintxa Eskola osatzen dugunok feminismoaren aldeko hautua eginda dugu eta.
Botere harremanei aurre eginez beste motatako jendartea sortu nahi duen bizitzeko era eta ideologia da feminismoa. Askatasunean, elkartasunean eta parekidetasunean oinarritutako jendartearen alde lan egiten du eta eraldaketa sozial eta politiko sakona bilatzen du gainera. Gaur egungo errealitateari erreparatuz emakumeon eskubideen alde borrokatzeko grina eta beharra dago eta hona hemen tresnarik baliogarriena: Hezkidetza
Azken urteetan gauza asko
gertatzen ari dira gure herrian. Bake prozesu eta normalizazio politikorako
bideak lantzen ari dira eta behin eta berriro aldaketa politiko eta sozialaren
beharra jendartean dago. Baina emakumeon egoeraren inguruan aritzen garenean
berdintasun garaian bizi garela sobera ezaguna zaigu baina emakumeok bigarren
mailako herritarrak izaten jarraitzen dugu eta gure eskubideak formalak badira
ere ez dira errealak.
Etengabeko prekarietatean bizi
gara. Krisi garaian emakumeen egoera kaskartu dela esan dezakegu jakinda
egoera beti txarra izan dela. Emakumeon lan baldintzak prekarioak
dira; erregimen bereziek jarraitzen dute
eta ekonomia ezkutuetan presentzia nabaria da. Zaintza eta etxeko lanak ez dira
sozialki beharrezkotzat hartzen eta emakumeon esku gelditzen dira. Azkeneko
neurri instituzionalek egoera mantendu besterik ez dute egin.
Bestalde, emakumeon kontrako indarkeria egiturazkoa da.
Sistema mantentzeko tresna nagusia da. Instituzioetatik bideratzen diren
politikak konpromiso falta argia eta aurrekontu falta argia azaleratzen dute.
Modu isolatuan lantzen dituzte erasoak eta ez dituzte benetako neurriak
proposatzen. Prebentzioa oso gutxi lantzen da eta egiten den apurra ez da
lehentasuna.
Egoera larria
da eta lehentasunak argiak dira. Bizkaiko Urtxintxa Eskolatik aisia eta
astiaren inguruan irakurketa propioa egiteko beharra ikusi dugu diskriminazioa
nola ematen ari den aztertuz hezkuntza ez formalean egitekoen zerrenda zein
izan behar den planteatzeko asmoarekin. Hezkuntza formalean bezala, hezkuntza
ez-formala ez da genero sistematik at gelditu. Horren argibideak ditugu
astiaren ulerpen androzentrikoa (lanaren kontzeptuari jarraiki, gerora azalduko
dugunez) eta aisialdi jardueren arteko gutxiespen egoerak, besteak beste.
Astia kontzeptua
ulertzeko testuinguru soziokultural batean kokatu beharra dago. Astia sistema
kapitalistaren baitan (gerora eredu neoliberalera eramango dena) lan eremutik
kanpo dugun denbora bezala definitu da.
Abiapuntu honen
gakoa lana bizitza pribatutik at eta
denbora-espazio (publiko) zehatz batetara mugaturik ulertzearen ondorioa
litzateke. Ikuspegi horren arabera, lana eta “ez-lana”ren arteko muga
ikusgarria den logikarekin eraiki izan da.
Era horretara,
historikoki eremu feminizatua izan diren birsortzearekin loturiko lanek edota
esparru pribatuko jarduerek astiaren zentzu honi ez diote erantzuten, emakumeen
astia kolokan jarri izan delarik. Baina denborarena ez ezik, astiak
askatasunaren kontzeptua ere bereganatzen du denbora hori “librea” dela esanez,
ideologia liberalaren ondorioz.
Astiaren
erabilpena (aisia deritzona) modu
askean ematea zalantzan jarri beharra dago. Izan ere, hainbat arrazoik
baldintzaturik, aisia historikoki genero dikotomiak baldintzatu izan du. Maila
sinboliko zein praktikoan, esparru publikoaren eta pribatuarekin lorturiko
aisialdi jarduerek maskulinoaren eta femeninoaren banaketari erantzun diote,
hurrenez hurren. Aisialdiko praktikak genero identitatearen ondorio bezala
azaldu izan dira, balore, jokaera, sentimendu zein gorputzaren ezaugarriek
bultzaturikoak bailiran. Honen adibide, emakumeen aisialdia intimitatearen zein
afektibotasunaren garapenarekin lotu izana, gizonena jarduera fisikoa eta
lehiarekin lotu den bitartean. Sistema natural baten erantzuna izango bailira.
Astialdi eta
aisialdiaren kontzeptuak zein jarduerak eraldatzeko beharraren aurrean,
hezkuntza ez-formalari aktiboki helduz, Bizkaiko Urtxintxa Eskolak astialdiko
hezkuntza hezkidetzagilea egiteari ekin dio eta ekingo dio. Feminismoari helduz
eta eraldaketaren beharra behin eta berriro irudikatuz.
Zelan egin feminismoan
hezteko?
·
Hezkidetza tresna bat izanik askatasunean, elkartasunean eta
parekidetasunean oinarritutako hezkuntza bultzatu behar dugu neska eta mutilen
arteko harreman berri batzuk sortzeko.
·
Zeharkakotasuna erabiliz, hezkidetzan oinarritutako balioak
transmititu.
·
Espezifikoki neskatoekin autoestimua landuz.
·
Genero rolak eta estereotipoak gaindituz.
Indarkeria espazio zehatz batean identifikatuz eta honi aurre
egin lanketa espezifiko bat eginez.
¿Que hacer para
educar en feminismo?
· Siendo la coeducación una herramienta, debemos impulsar
una educación basada en la libertad, la solidaridad y la igualdad para crear
nuevas relaciones entre géneros.
·
Transmitir valores coeducativos utilizando la
transversalidad.
·
Trabajar específicamente la autoestima de las chicas.
·
Superar los roles de género y los estereotipos.
Identificar la violencia en un espacio concreto y hacerla frente
específicamente.
Bizkaiko Urtxintxa Eskolako feminismo lan-taldea
No hay comentarios:
Publicar un comentario